< predchádzajúca strana - ďalšia strana >

1)     Zákonnou úpravou v roku 1996 vznikla početná skupina domácností oslobodených od platenia koncesionárskych poplatkov. Rôzne formy úľav sú známe aj v zahraničí, ale ich filozofia je odlišná: považujú sa za súčasť sociálnej politiky štátu, a preto štát za  oslobodené domácnosti poskytuje každoročne kompenzácie - buď  priamo, ako je to napríklad vo Francúzsku, alebo formou ročných úprav koncesionárskych poplatkov platiacich domácností (princíp  solidarity), resp. kombináciou oboch mechanizmov či inými formami. Na Slovensku znamenal sociálne motivovaný krok štátu dramatický  pokles príjmov STV bez akejkoľvek kompenzácie. Žiaľ, dodnes nie sú  na Slovensku objektívne overené finančné objemy, ktoré takto STV nenávratne stráca. Podľa vedenia STV ide o cca 350 mil. korún  ročne, zatiaľ čo podľa ministerstva financií je táto suma podstatne nižšia. Faktom však zostáva, že Slovenská republika sa stala jediným  štátom v Európe, kde za 5-ročné obdobie (1992 - 1996) objem  príjmov z koncesionárskych poplatkov nestúpal, ale klesol. Pokles bol radikálny: zo 767 mil. korún v roku 1992 na 608 mil. v roku 1996. (Pozri Prílohy: vývoj výnosov STV z koncesionárskych poplatkov)

2)     Tretím negatívnym faktorom sa stal vývoj na reklamnom trhu. Do roku 1996 boli výnosy z predaja reklamných časov významnou  súčasťou zdrojov STV, keď v rokoch 1994 - 1996 predstavovali okolo  tretiny príjmovej stránky jej rozpočtu. Tým kopírovali priemernú skladbu výnosov väčšiny verejnoprávnych televízií v Európe, ktoré  majú povolené vysielanie reklamy. Po nástupe TV Markíza však došlo  k nečakanému zvratu: v priebehu jediného roka sa reklamný TV koláč zdvojnásobil, ale príjmy STV z reklamy klesli na polovicu. Tento  negatívny trend pokračoval aj v ďalších rokoch napriek tomu, že monitorovaný objem financií, investovaných do televíznej reklamy, sa zvýšil v rokoch 1995 - 2000 osemnásobne.

 

Vývoj čistých výnosov STV z reklamy v miliónoch Sk:

 

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

69

234

351

425

443

441

231

193

199

138

 

 

Na príčiny poklesu komerčnej výkonnosti STV sú rôzne názory. V uvedenom prehľade však zaráža predovšetkým jedno: pokiaľ pokles v roku 1997 zodpovedá polovičnému poklesu STV na diváckom  trhu, v ďalších rokoch sa divácke podiely STV stabilizovali.

 

Pritom objem reklamných peňazí na televíznom trhu sústavne rástol a v roku 2000 dosiahol podľa monitoringu spoločnosti AC Nielsen  dvojnásobok oproti roku 1997. Kde je príčina, prečo reklamné výnosy STV nekopírovali vývoj trhu a - naopak - v roku 2000 dosiahli  svoje rekordné minimum?

 

V tejto súvislosti treba spomenúť, že podľa názorov viacerých domácich i zahraničných odborníkov je zmluva STV s jej výhradným predajcom reklamného času krajne nevýhodná. Žiaľ, STV si sama zahradila cestu k akýmkoľvek korektúram, keď odpredala svoj  polovičný podiel v spoločnom podniku. Stalo sa to v novembri 1998, niekoľko dní pred odchodom ústredného riaditeľa J. Kubiša...

 

 

< predchádzajúca strana - ďalšia strana >